محمود پاکنیت: عجله در ساخت سریالها کیفیت را کاهش میدهد
محمود پاکنیت: عجله در سریالسازی کیفیت آثار تلویزیونی را کاهش میدهد
محمود پاکنیت میگوید عجله در ساخت سریالها کیفیت آثار تلویزیونی را کاهش میدهد و زمانبندی مناسب کلید موفقیت است.

محمود پاک نیت، بازیگر باسابقه و شناختهشده تلویزیون است که نقشآفرینیهای ماندگاری در سریالهایی مانند روزی روزگاری، پدرسالار، پریا، پس از باران و فکر پلید دارد که هنوز هم در ذهن مخاطبان باقی مانده است.
این هنرمند پیشکسوت در گفتوگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا اظهار داشت: اخیراً در حال بازی در سریال «حکایتهای کمال» بودم که تقریباً مراحل تولید آن به پایان رسیده است. همچنین در سال گذشته (1403) دو سریال دیگر نیز بازی کردم که نقشهای کوتاهی داشتند.
پاک نیت درباره وضعیت تولیدات تلویزیون گفت: گاهی تلویزیون برای بعضی پروژهها سرمایهگذاری زیادی میکند، اما در موارد دیگر کمتوجهی میشود که این رویکرد به نظر من نادرست است. همانطور که برخی آثار ارزشمند و مهم هستند، باید برای دیگر پروژهها هم وقت و هزینه صرف شود تا رضایت مخاطب تامین گردد.
وی با ابراز نارضایتی از فشردگی کارها ادامه داد: فشار کاری که در حال حاضر بر ما وارد میشود بسیار زیاد است. به عنوان مثال، ساخت یک سریال 30 تا 35 قسمتی در مدت 6 ماه انجام میشود. سال گذشته، اثری 30 قسمتی داشتیم که در چهار ماه ساخته شد، یعنی روزانه حدود 19 سکانس کار میکردیم و حتی فرصت حفظ دیالوگها را نداشتیم.
این وضعیت را مناسب ندانست و افزود: چنین شرایطی باعث میشود کار با کیفیت لازم ساخته نشود و اثر مطلوبی نباشد. در نتیجه، تماشاگران از دیدن تلویزیون دلزده میشوند و دیگر تفاوتی نمیبیند که چه برنامهای پخش میشود، که این عامل کاهش مخاطب است.
پاک نیت تاکید کرد: اما زمانی که داستان و کار خوب باشد و زمان و هزینه کافی صرف شده باشد، عوامل همراستا عمل میکنند و حمایت تلویزیون هم وجود دارد. در نتیجه، محصول نهایی کیفیت مطلوبی دارد. نمونههایی مانند «پس از باران» و «روزی روزگاری» نمونههای عالی هستند که زمان و پول صرف آنها شده است. حتی «پدرسالار» که در سال 1372 ساخته شد، اثری بسیار خوب است که هنوز هم پس از پخش، مورد استقبال قرار میگیرد. همانطور که «یوسف پیامبر» هم همچنان تماشا میشود.
وی در رابطه با وضعیت تولیدات تلویزیونی امروز گفت: امروزه همه عجله دارند تا کارشان را سریع به پایان برسانند و پلانها را بگیرند، اما توجه کافی به کیفیت آثار ندارند. هدف صرفاً رساندن اثر به پخش است. زمانی که تلویزیون با محدودیتهای زمانی و بودجهای مواجه است، عوامل مجبورند با سرعت زیاد کار کنند و نتیجه جذابی نخواهد داشت.
این بازیگر افزود: در تولیدهای عجولانه، کارگردان فرصت دکوپاژ و تمرکز روی نقشها را ندارد، و نویسنده هم زمان کافی برای نوشتن اصولی ندارد. در این روزها، نویسندگان هر چند ساعت چند صفحه مینویسند و به گروه تحویل میدهند، که این روش مطلوب نیست و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
پاک نیت تصریح کرد: نمونهای مانند «روزی روزگاری» نتیجه یک فیلمنامه قوی است، همانطور که کارگردان آن، آقای احمدجو، گفته است که دو سال زیر درخت در بیابان نشسته و 17 قسمت این سریال را نوشته است. این زمانگذاری نشان میدهد که کار با صرف وقت و دقت بالا ساخته شده است و نمیتوان با روشهای سریع و سطحی، اثری ماندگار خلق کرد. حتی اگر بهترین کارگردان، بازیگر و طراح صحنه و لباس هم در آن نقش داشته باشند، نتیجه مطلوب نخواهد بود، چون داستان ناقص است و تماشاگر را جذب نمیکند.
در پایان، وی تاکید کرد: اگر قصه خوب باشد، حتی گروه متوسط هم بتواند اثر خوبی تولید کند.