دستنوشته علی حاتمی از روز پایانی ساخت «حاجی واشنگتن» منتشر شد
انتشار دستنوشته تاریخی علی حاتمی از روز پایانی ساخت «حاجی واشنگتن» در سالروز تولد کارگردان بزرگ
انتشار دستنوشته علی حاتمی از روز پایانی ساخت «حاجی واشنگتن» در سالروز تولد کارگردان، روایتی صمیمی و دردناک از چالشهای تولید این فیلم جنجالی و پرچالش

«حاجی واشنگتن» یکی از فیلمهای جنجالی و پرچالش زندهیاد علی حاتمی است که به دلیل مشکلات مالی، ساخت آن بسیار طولانی و دشوار شد. از تمامی چالشها و موانعی که حاتمی در مسیر تولید این اثر با آن روبرو بود، یک دستنوشته باقی مانده است که حال و هوای او و تیمش را در روز پایانی فیلمبرداری نشان میدهد. این سند، که توسط خود کارگردان در روز ۱۸ آبان ۱۳۶۰ نگاشته شده، به عنوان یادگاری از آخرین روز فیلمبرداری «حاجی واشنگتن» است و به مناسبت سالروز تولد او منتشر شده است.
به گزارش فیلمنیوز، موزه سینما برای اولینبار این سند مکتوب، که توسط علی حاتمی نوشته شده است، را منتشر کرده است. در این دستنوشته، حاتمی با خودکار قرمز و با خط کوچک نوشته است: «حاجی رم». این نوشته، که مربوط به روز پایانی فیلمبرداری «حاجی واشنگتن» است، با عنوان «پایان دردناک و زودگذر که باید فراموش شود» آمده است.
علی حاتمی و عزتالله انتظامی همراه با مهرداد فخیمی سرصحنه فیلم «حاجی واشنگتن»
در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۶۰، که برابر با ۹ نوامبر ۱۹۸۱ بود، بدون اطلاع قبلی، آخرین روز فیلمبرداری را سپری میکردیم (که بعدها متوجه شدیم). شب قبل از گرفتن آخرین پلان، کارگردان جوانم به دلایلی ناراحت شده بود. معمولاً روزهای پایانی فیلمبرداری حال و هوای مناسبی نداشتیم، مخصوصاً کارگردان جوان. بعد از درگیری با مدیران تهیه، مشکلات مربوط به چک و مسائل مالی در پایین پلههای بهشت و روبروی ساختمانهای بلند واشنگتن، به سراغم آمد و با الفاظ تند و تیز حرف زد. در ابتدا فکر کردم شوخی میکند، اما در ادامه متوجه جدی بودن موضوع شدم. او با عصبانیت گفت که آیا فیلم را بر اساس میل من ساختهام؟ و من هر لحظه مزاحمتی برایش ایجاد میکردم و کادر ایرانی هم از من ناراضی بودند و معتقد بودند که فیلمش را خراب کردهام. تنها پاسخم این بود: «حق زحمتم را دادی.» در نهایت، پلان آخر گرفته شد و من کاملاً داغون شده بودم. سراغ کادر ایرانی که تنها سه نفر بودند رفتم و حالشان را پرسیدم، اما جز انکار چیزی نشنیدم. در آن لحظه، آنقدر ناراحت شدم که با فریادهای داخل ماشین آلفردو و ناراحتی چند روز بعد، به این نتیجه رسیدم که این نوع مسائل طبیعی است و باید تحمل کرد. گاهی تحمل از قدرت انسان خارج است و اگر واقعاً انسان فکر درستی داشته باشد، نباید کسی را مقصر دانست؛ نه من، نه کارگردان، نه کادر ایرانی. کارگردان جوانم همیشه در خلوت به من میگفت که هر چقدر بیشتر کسی را دوست داشته باشد، با او بد رفتار میکند؛ مثل بخشهایی در تهران، یا شاید مثل من در رم.
فیلم «حاجی واشنگتن» با بازی عزتالله انتظامی، اسماعیل محمدی، ریچارد هریسون و دیگران در سال ۱۳۶۱ تنها مجاز به نمایش در جشنواره فیلم فجر شد و پس از آن توقیف گردید و در زمان حیات علی حاتمی اجازه نمایش پیدا نکرد. سرانجام در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۷۷، به صورت عمومی به نمایش درآمد.