ماجرای جنجالی تبلیغات سیدنی سوئینی و واکنشهای متفاوت
ماجرای جنجالی تبلیغات سیدنی سوئینی و واکنشها به کمپینهای عجیب او
ماجرای جنجالی تبلیغات سیدنی سوئینی، واکنشها، حاشیهها و جنبههای متفاوت فعالیتهای او در دنیای هنر و رسانه

سیدنی سوئینی یکی از بازیگرانی است که همواره در معرض حاشیه قرار دارد؛ اگرچه فعالیتهای چند سال اخیر او نشان میدهد که چندان از این جنجالها دور نیست. جدیدترین جنجال مربوط به کمپین تبلیغاتی شلوار جین است که او نقش مجری اصلی آن را بر عهده دارد. پس از چند روز از شروع این کمپین، واکنشها به شدت افزایش یافت، هرچند این موضوع باعث شد ارزش سهام شرکت مربوطه تا ۱۸ درصد رشد کند.
سیدنی یک شلوار جین با کیفیت دارد!
در تبلیغات، سیدنی سوئینی با شلوار جین گشاد و کمی آزاد ظاهر میشود و مردی اعلام میکند: «سیدنی سوئینی شلوار جین خوبی دارد». در بخشی از ویدیوها، اما، او درباره ژنها صحبت میکند و به ویژگیهایی مانند رنگ چشم آبی خود اشاره میکند، که با شعار «شلوارهای من آبیاند» همراه است. این بازی کلمات بهعنوان یک جناس طراحی شده بود، چرا که طراحان این ایده را با بهرهگیری از بازی بین واژههای «jeans» (شلوار جین) و «genes» (ژنها) اجرا کردند.
معیار آمریکایی؛ فردی با چشمان آبی و موهای بلوند
در عرض مدت کوتاهی، کاربران شبکههای اجتماعی این کمپین را به ترویج ایدههای نژادپرستی و بهبود نژاد انسان متهم کردند. اشاره به ژنها و نمایش ویژگیهای ظاهری سوئینی (چشم آبی و مو بلوند) یادآور تبلیغات قدیمی کلوین کلاین با بروک شیلدز بود و برخی آن را شبیه به پروپاگاندای نازیها یا برتری نژاد سفید تفسیر کردند. منتقدان، از جمله برخی چپگرایان، معتقد بودند که این کمپین با ترویج تصاویر نژاد سفید و ثروت، به دورانهایی بازمیگردد که مثبتاندیشی بدنی و تنوع در تبلیغات مد نادیده گرفته میشد. در مقابل، گروههای راستگرا این کمپین را تحسین کردند و حتی از جنجالهای به وجود آمده استقبال کردند، در حالی که چپگرایان آن را حملهای به ارزشهایشان میدانستند. این دوقطبی سیاسی باعث تشدید بحثها و تنشها شد.
وقتی ترامپ لباس زنانه پوشید
پای دونالد ترامپ نیز به جنجالهای اخیر باز شد. چند روز پیش، کاربران شبکههای اجتماعی پس از انتشار تصویری ساخته شده توسط هوش مصنوعی از دونالد ترامپ در لباس جین، او را مورد تمسخر قرار دادند. این تصویر در زمان جنجالهای مربوط به کمپین تبلیغاتی سیدنی سوینی منتشر شد.
در یک پست اینستاگرامی، تصویری از ترامپ نشان داده شد که روی زمین دراز کشیده، لباس جین پوشیده و به دوربین نگاه میکند، و همراه با آن نوشته شده بود: «دونالد الان خیلی جذابه!!!»
این تصویر به وضوح به کمپین تبلیغاتی جنجالی امریکن ایگل اشاره دارد، که بحثهای زیادی درباره نژادپرستی برانگیخت. بسیاری معتقدند که این تبلیغ تنها یک تبلیغ ساده نبود، بلکه نوعی نامه عاشقانه به ناسیونالیسم سفید و تخیلات اوژنیک محسوب میشد، و سیدنی سوینی از این موضوع آگاه بود.
صابون همراه با آب در حمام سیدنی!
اما این تنها جنجال تبلیغاتی او نیست. چند ماه پیش، او اعلام کرد که با همکاری برندی به نام Sydney's Bathwater Bliss، محصولی تولید کرده است که حاوی مقدار کمی از آب حمام واقعی او است! این ایده ابتدا از یک تبلیغ در سال ۲۰۲۴ سرچشمه گرفت که در آن سوئینی در وان حمام ظاهر شده بود و هوادارانش به شوخی از او خواستند آب حمامش را در اختیارشان قرار دهند. سوئینی این ایده را پیشنهاد داد و اعلام کرد که قصد دارد با این روش با هوادارانش تعامل جالبی داشته باشد. صابون با رایحهای از کاج، سرو کوهی، خزه و بخش کوچکی از آب حمام او، به قیمت ۸ دلار عرضه شد و تنها ۵۰۰۰ عدد از آن تولید شد. این محصول در عرض یک روز و در چند ثانیه به فروش رفت. واکنشها نسبت به این اقدام متفاوت بود؛ برخی آن را ترفندی هوشمندانه و طنزآمیز در بازاریابی دانستند، در حالی که دیگران آن را غیربهداشتی و تحقیرآمیز قلمداد کردند و رسانهها و هوادارانش به انتقاد پرداختند.
حاشیههای مربوط به تصاویر تولد مادر
سوئینی با منتشر کردن تصاویری از جشن تولد شصتمین سالگرد مادرش در اینستاگرام، به طور غیرمستقیم موجی از انتقادات را برانگیخت. در برخی عکسها، مهمانانی با کلاههای مشابه «ماگا» مشاهده شدند که این موضوع باعث شایعاتی درباره گرایشات سیاسی راستگرایانه او و خانوادهاش شد. او در واکنش به این انتقادات در توییتر اعلام کرد که این یک جشن خانوادگی عادی بوده و هیچ هدف سیاسی در پس آن قرار ندارد، هرچند برخی طرفدارانش همچنان از پاسخ او ناراضی باقی ماندند.