انقلاب انیمیشن با «داستان اسباببازی»؛ تاریخساز ۱۹۹۵
انقلاب در صنعت انیمیشن با داستان اسباببازی؛ اولین فیلم کامپیوتری تاریخ که جهان را تغییر داد
انیمیشن Toy Story 1995، اولین فیلم کامپیوتری جهان، انقلابی در صنعت انیمیشن و آغازگر عصر جدید فناوری در سینما شد.

داستان انیمیشن «داستان اسباب بازی» (Toy Story) به عنوان نخستین فیلم بلند پیکسار، تحولی عظیم در صنعت انیمیشنسازی رقم زد که در صورت نبود آن، احتمالا وضعیت این هنر در دنیای سینما بسیار متفاوت میبود. روایت اسباب بازیهایی که در زمان تنهایی زنده میشوند و احساسات عاطفی دارند، همواره در قلب علاقهمندان به سینما و انیمیشن جایگاهی ویژه دارد.
از نظر بسیاری، پیکسار در کنار استودیو جیبلی، یکی از برترین استودیوهای تولید انیمیشن در جهان است و برای اثبات این ادعا، دلایل متعددی وجود دارد. یکی از مهمترین این دلایل، ساخت اولین فیلم بلند پیکسار است که در سال ۱۹۹۵ اکران شد. این اثر، داستان اسباب بازیهایی را روایت میکند که در غیاب انسانها زنده میشوند و احساسات و عواطف انسانی دارند. پیکسار برای شخصیتپردازی این اسباب بازیها، از بازیگرانی چون تام هنکس و تیم آلن بهره برده است تا نتیجه نهایی به بهترین شکل ممکن ارائه شود.
انیمیشن «داستان اسباب بازی» نخستین اثر سینمایی است که تماما با فناوریهای کامپیوتری ساخته شده و این امر موج نوینی در صنعت انیمیشن به راه انداخت. نتیجه تلاشهای تیم سازنده، موفقیتی بزرگ بود که تاثیرات آن همچنان پس از سه دهه قابل مشاهده است. بیاختیار تصور میشود چندین کودک در تنهاییهای خود، منتظر بودند که اسباب بازیها زنده شوند و حرکت کنند. تاثیر این اثر بر فرهنگ عامه بینظیر است و کمتر اثری توانسته است مشابه آن را تکرار کند.
این انیمیشن آغازگر فرنچایزی بزرگ شد که در سال ۱۹۹۹ قسمت دوم آن روانه سینماها شد. یازده سال بعد، در سال ۲۰۱۰، قسمت سوم مجموعه اکران شد که بسیاری آن را بهترین نسخه سری میدانند. به طور کلی، هر سه قسمت اولیه این مجموعه، از موفقیتهای عظیم بودند و در هر زمینهای که نمره بدهیم، باید به آنها نمرههای بالا اختصاص دهیم. پیکسار همچنان ادامه داد و قسمت چهارم را در سال ۲۰۱۹ به سینماها آورد. قرار است قسمت پنجم این مجموعه حدود یک سال دیگر، در سال ۲۰۲۶، اکران شود.
داستان فیلم «داستان اسباب بازی ۱» حول محور وودی، عروسک پارچهای کابوی، میچرخد؛ اسباب بازی محبوب صاحبش، اندی. اما با ورود اسباب بازی جدیدی به نام باز لایتیر، وودی احساس تهدید میکند و تصور مینماید که جایگاهش را در دل اندی از دست میدهد. او نگران است که باز لایتیر جای او را بگیرد و دیگر اسباب بازی مورد علاقه نباشد. اما شرایط آنطور که انتظار میرفت، رقم نمیخورد. در این میان، وودی و باز لایتیر در تلهای از بازیهای همسایه اندی، سید فیلیپس، گرفتار میشوند؛ پسربچهای بیشفعال و بداخلاق که از نابود کردن اسباب بازیها لذت میبرد. در چنین وضعیتی، این دو باید با هم همکاری کنند تا از خانه سید فرار کنند و به خانه برگردند.

در ابتدا، وودی و باز همدیگر را به عنوان رقیب میدیدند، اما در ادامه به بهترین دوستان تبدیل شدند.
یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین لحظات در تاریخ سینما در سال ۱۹۹۵ رقم خورد، زمانی که انیمیشن داستان اسباب بازی اکران شد؛ اثری که نه تنها نقطه شروع موفقیتهای شرکت پیکسار محسوب میشود، بلکه بهعنوان نخستین فیلم بلند تاریخ که کاملاً با فناوری پویانمایی رایانهای (CGI) ساخته شده است، جایگاه ویژهای در سینما دارد. قبل از عرضه Toy Story، انیمیشنهای بلند عمدتاً با تکنیکهای سنتی و دستی مانند طراحی فریمبهفریم و نقاشی روی سلولوئید ساخته میشدند. اما این فیلم با بهرهگیری از پیشرفتهترین نرمافزارهای گرافیکی آن زمان، نشان داد که کامپیوترها میتوانند نه تنها کمککننده، بلکه ستون فقرات ساخت یک انیمیشن بلند باشند. این دستاورد فنی در حالی محقق شد که صنعت انیمیشن هنوز نسبت به کاربرد گسترده CGI محتاط بود، مشابه رویکردی که امروزه در مورد هوش مصنوعی داریم.
تولید انیمیشن داستان اسباب بازی با چالشهای متعددی روبهرو بود؛ از پردازشهای پیچیده گرافیکی گرفته تا طراحی بافت، نورپردازی، حرکت طبیعی شخصیتها و هماهنگی آنها با محیط. در آن زمان، بسیاری از فناوریهای مورد نیاز هنوز کامل توسعه نیافته بودند و تیم پیکسار مجبور بود همزمان با ساخت فیلم، ابزارهای نرمافزاری لازم را نیز توسعه دهد. موفقیت این فیلم از نظر فنی و اقتصادی، تحولی بنیادی در صنعت انیمیشن ایجاد کرد. پس از آن، موجی از انیمیشنهای کامپیوتری در هالیوود شکل گرفت و شرکتهایی مانند دریمورکس، بلو اسکای و ایلومینیشن وارد این مسیر شدند. میتوان گفت که Toy Story نه تنها آغازگر یک مجموعه محبوب بود، بلکه دورهای نوین در صنعت انیمیشن جهانی را رقم زد.