کد خبر: 19912

پای سیما تیرانداز هم به فساد فوتبال باز شد در «جیمی‌جامپ»

پای سیما تیرانداز هم به فساد فوتبال باز شد/ نمایش «جیمی‌جامپ» با تمرکز بر روابط انسانی و مسائل فساد در ایران

نمایش «جیمی‌جامپ» با تمرکز بر فساد در فوتبال و روابط انسانی، نگاهی متفاوت به مسائل اجتماعی و نسل‌های مختلف ایران دارد.

پای سیما تیرانداز هم به فساد فوتبال باز شد/ نمایش «جیمی‌جامپ» با تمرکز بر روابط انسانی و مسائل فساد در ایران

نمایش «جیمی جامپ» اثری است به نویسندگی و کارگردانی سیما تیرانداز. در این اثر بازیگرانی چون سیما تیرانداز، علیرضا ثانی‌فر، خاطره اسدی و بهار دهقان ایفای نقش می‌کنند و صدای محمد سیانکی نیز در آن به کار رفته است.

در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، سیما تیرانداز درباره محتوای نمایش توضیح داد: در کم اهمیت‌ترین مسابقات فوتبال کشورمان، شرط‌بندی‌های بزرگی انجام می‌شود و اعداد و ارقام زیادی جابه‌جا می‌شود. فوتبالیست‌ها معتقدند موضوعاتی که در نمایش مطرح می‌شود، برایشان کاملاً آشناست و این مسائل را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه فساد برای ما عادی شده است، افزود: من به عنوان یک هنرمند تنها می‌توانم درباره این موضوع صحبت کنم. شاید این توجه جامعه را نسبت به این مسائل برانگیزد و فکر آن‌ها را مشغول کند. فوتبالیست‌ها می‌گویند، چون رسانه‌ها در لیگ برتر نظارت زیادی دارند، احتمال تخلف کم است؛ اما در فوتبال دسته دوم، فساد بسیار بیشتر است. در این سطح، شرط‌بندی روی اولین کرنر و کارت زرد اول انجام می‌شود و این اتفاقات واقعاً رخ می‌دهد و نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.

در مورد فساد، کاری از من ساخته نیست. تنها به عنوان یک هنرمند می‌توانم درباره آن صحبت کنم.

وی «جیمی جامپ» را به عنوان متفاوت‌ترین اثر خود از نظر موضوع، متن و کارگردانی معرفی کرد و افزود: پس از اجرای «رومئو ژولیت»، قصد داشتم «نیوجرسی» را کارگردانی کنم که در ادامه قرار داشت. اما تصمیم گرفتم خودم را تکرار نکنم و همواره به دنبال تنوع باشم. در آثار من همواره نشانه‌هایی از طنز وجود دارد، اما در این اثر میزان طنز بسیار کم است. جهان را از دید طنز می‌دیدم، اما شاید با افزایش سن، نگاه جدی‌تری پیدا کرده‌ام.

این کارگردان ادامه داد: در حوزه کارگردانی به سمت مینیمالیسم حرکت می‌کنم. حتی میزانسن‌ها در این نمایش ساده و کم‌جزئیات هستند. احساس می‌کنم نیازی نیست در این اثر از میزانسن‌های پیچیده و خاص استفاده کنیم. چنین سبک‌هایی ممکن است ما را از اصل موضوع دور کند.

در رابطه با طراحی دکور، که شبیه زمین فوتبال است، توضیح داد: مخاطبان در دو سمت دکور قرار دارند، چون می‌خواستم حس زمین فوتبال زنده باشد. می‌خواستم در زمین نیکمت بگذارم، اما دیدم شاید دارم به سمت ایده‌آلیستی حرکت می‌کنم.

در مورد محوریت مونولوگ در نمایش، گفت: صالح علوی‌زاده اصولاً نویسنده‌ای است که بر مبنای مونولوگ کار می‌کند. من تاکنون این روش را به عنوان کارگردان تجربه نکرده بودم و برایم جذاب بود. البته در پروژه‌ای قبلی نقش‌هایی با مونولوگ داشتم، ولی در اینجا دوست داشتم این تجربه را از زاویه کارگردانی هم داشته باشم.

در پاسخ به سوال درباره انتقاد از برنامه نود، اظهار داشت: عادل فردوسی‌پور در برنامه نود گفته است که فوتبال دسته دوم ارزش خبری ندارد. نویسنده ما فردی است که به شدت به فوتبال علاقه‌مند است و این مسائل را دنبال می‌کند.

خرید بک لینک ارزان و دائمی از سایت‌های معتبر، یکی از بهترین خدمات تبلیغاتی در ایران است. این خدمات را از بهترین کانون‌های تبلیغاتی کشور می‌توانید دریافت کنید.

در مورد علاقه شخصی‌اش به فوتبال، او اظهار داشت: من فوتبال را به طور دقیق دنبال نمی‌کنم. البته پرسپولیسی هستم، اما به عنوان یک ایرانی، استقلال را هم دوست دارم. اما فوتبال‌های خارجی برایم جذاب نیستند.

در پاسخ به سوالی درباره حضورش به عنوان کارگردان و بازیگر در پروژه «جیمی جامپ»، گفت: من تمایلی به بازی کردن نداشتم، اما چون دوستانم سر کار بودند و پیدا کردن بازیگر سخت بود، مجبور شدم خودم نقش مادر خانواده را بازی کنم. کسانی که برای این نقش مناسب بودند، درگیر کار بودند. بنابراین، مجبور شدم خودم بازی کنم. از دید کارگردان، دیدن صحنه از بیرون خیلی بهتر است، اما وقتی روی صحنه می‌روی، باید فقط نقش بازی کنی. من ترجیح می‌دهم فقط بازیگر یا کارگردان باشم.

موضوع ما تنها محدود به فوتبال نیست و به طور کلی به مسائل فساد می‌پردازیم.

وی درباره دلیل انتخاب نمایشنامه صالح علوی زاده توضیح داد که در ابتدا قصد داشت متن دیگری را کارگردانی کند. او سال‌ها بود که علاقه‌مند بود روی ایده شهلا جاهد و ناصر محمدخانی کار کند، اما در حال حاضر موضوع داستان چندان ارتباطی با این دو شخصیت ندارد. یکی از مشکلات او این بود که نسل فعلی شناخت کافی از شهلا جاهد ندارد. در زمان حاضر، موضوع فساد در فوتبال بسیار مطرح است، بنابراین تصمیم گرفت موضوع شهلا جاهد را با مسأله فساد در فوتبال ادغام کند. او معتقد است اگر مخاطب زیاد درباره فوتبال بداند، ممکن است موضوع برایش جذاب نباشد، بنابراین لازم بود به روابط انسانی نیز بپردازیم.

تیرانداز همچنین اشاره کرد که بحث ما تنها فوتبال نیست و به صورت کلی به فساد می‌پردازیم. او نمونه‌هایی مانند چای دبش، سلطان سکه و سلطان دلار را بخش‌هایی از مسأله فساد در کشور عنوان کرد، اما در عین حال نگاه ما به این موضوع از زاویه مسابقات فوتبال است.

او ادامه داد که این تئاتر سه نسل دهه‌های 50، 60 و 80 را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد این نسل‌ها چه تغییراتی در روند تاریخ ایران داشته‌اند. داستان درباره دختری جوان است که برای اولین بار قصد دارد جیمی جامپ شود و به آینده امیدوار است، چرا که شاید اتفاقات خوبی بیفتد. خودش دهه پنجاهی است و می‌گوید خیلی از کارها را خودش انجام نداده، اما نسل جدید این کارها را انجام می‌دهد. مهم‌ترین عنصر در نمایش ما، نسل «زد» است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار