کد خبر: 19894

درام خانوادگی سعید روستایی با بازی درخشان ایزدیار و معادی

زن و بچه سعید روستایی؛ بازی درخشان پریناز ایزدیار و پیمان معادی در درام خانوادگی جدید

فیلم «زن و بچه» سعید روستایی با بازی پریناز ایزدیار و پیمان معادی، داستان خانواده‌ای در چالش‌های زندگی، دیالوگ‌محور و نقد اجتماعی را روایت می‌کند.

زن و بچه سعید روستایی؛ بازی درخشان پریناز ایزدیار و پیمان معادی در درام خانوادگی جدید

با وجود تمامی چالش‌ها، همچنان امید به ادامه مسیر در عرصه فیلم‌سازی روستایی حفظ شده است. سومین اثر سعید روستایی، یعنی «برادران لیلا»، که در جشنواره کن بدون هیچ‌گونه اصلاح و ممیزی نمایش داده شد، با حاشیه‌هایی همراه بود و هرگز مجوز اکران در سینما را کسب نکرد.

در کنار این حواشی، این فیلم به اندازه دو اثر قبلی روستایی مورد تحسین قرار نگرفت. پس از جنجال‌های مربوط به «برادران لیلا»، روستایی چهارمین فیلم خود، «زن و بچه»، را ساخت و آن را در جشنواره کن به نمایش گذاشت، اما بدون کسب جایزه از آنجا بازگشت. بر خلاف «برادران لیلا»، «زن و بچه» پس از مدت کوتاهی از رونمایی در کن، بدون حاشیه مجوز اکران دریافت کرد و در حال حاضر در سینماها روی پرده است.

روایت بر پایه گفتگو استوار است.

فیلم «زن و بچه» داستان زنی به نام مهناز را روایت می‌کند که پس از فوت همسرش، بار مشکلات زندگی را به تنهایی بر دوش می‌کشد. او صاحب دو فرزند است و پسر نوجوانش، علیار، چالش‌هایی را در زندگی خانواده ایجاد می‌کند. این زن همچنین در آستانه ازدواج قرار دارد، اما شکست در رابطه عاطفی و حادثه تلخی که برای پسرش رخ می‌دهد، باعث می‌شود مهناز با خودش و اطرافیانش دیدگاه جدیدی پیدا کند.

این فیلم بیشتر بر دیالوگ‌های شخصیت‌ها تکیه دارد و اولین مشکل آن از همین نقطه ناشی می‌شود. به جای معرفی کامل شخصیت‌ها و ساختن گذشته و روابط آن‌ها، فیلم بیشتر بر گفت‌وگوهای مستقیم تمرکز دارد، به همین دلیل اتفاقات داستان باورپذیرتر به نظر نمی‌رسند. شخصیت‌ها مدام درباره رویدادها و روابطشان صحبت می‌کنند، که این روند بر جذابیت و انسجام داستان تأثیر منفی می‌گذارد.

در نتیجه، تماشاگر تنها چیزی را که باید در فیلم ببیند، از طریق دیالوگ‌ها می‌شنود و کمبود زمینه‌چینی در فیلمنامه باعث می‌شود تاثیرگذاری رویدادها بر مخاطب کاهش یابد. تمرکز زیاد بر دیالوگ و ضعف در شخصیت‌پردازی، فاصله‌ای میان تماشاگر و کاراکترها ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه، عمل پدر همسر سابق مهناز، حمید، قابل قبول نیست و رابطه او با خواهر مهناز، مهر، بدون پیش‌زمینه و به شکل ناگهانی شکل می‌گیرد. همچنین، منطق برخی رویدادها مشکل دارد و برخی اتفاقات برای تماشاگر باورپذیر نیستند.

عدم تمرکز بر موضوع اصلی

این فیلم سعی دارد همه چیز را بگوید اما در واقع هیچ چیز را بیان نمی‌کند. «زن و بچه» در دل داستان، قصد دارد ضعف‌های سیستم آموزش و پرورش، روش‌های قدیمی تنبیه در مدارس، خلاءهای قانونی در حوزه حضانت فرزند، ناهماهنگی بین قانون و اخلاق در موقعیت‌های خاص و چالش‌های دوران بلوغ را نشان دهد و نقد کند. همچنین، چالش‌های شخصیت‌ها در مواجهه با تصمیمات اخلاقی و انسانی را روایت می‌کند. اما در نهایت، فیلم تمرکز مشخصی بر هیچ‌کدام از این موضوعات ندارد؛ به همین دلیل این مسائل عمق کافی پیدا نمی‌کنند و داستان از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر می‌پرد.

نحوهٔ عملکرد موفق بازیگران

در مجموعه بازیگران فیلم «زن و بچه»، برخی چهره‌ها مانند پریناز ایزدیار و پیمان معادی تجربه همکاری‌های موفقی با روستایی داشته‌اند، در حالی که بازیگرانی چون سها نیاستی، فرشته صدرعرفایی و حسن پورشیرازی برای اولین‌بار مقابل دوربین روستایی قرار گرفته‌اند. پریناز ایزدیار در نقش مادر رنج‌دیده داستان، نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

کاراکتر «مهناز» در طول فیلم، به دلیل تغییر و تحولات درونی‌اش، احساسات متنوعی را تجربه می‌کند. ایزدیار توانسته است این تغییرات را در بازی خود به خوبی نشان دهد؛ در سکانس‌هایی که دیالوگ ندارد یا واکنش‌های برون‌گرایانه نشان نمی‌دهد، احساسات کاراکتر را از طریق چهره و چشمانش به مخاطب منتقل می‌کند. بنابراین، بازی او لحظات تاثیرگذار و قابل توجهی را رقم زده است.

پیمان معادی با وجود برخی ضعف‌ها در شخصیت‌پردازی، توانسته است در نقش شخصیت منفی، حس نفرت و انزجار مخاطب را برانگیزد. فرشته صدرعرفایی، بازیگر باتجربه، نقش تاثیرگذار و ملموسی را در فیلم ایفا کرده و کاراکتری همدلی‌برانگیز را ارائه داده است. سها نیاستی، که نسبت به دیگر بازیگران این مجموعه سابقه و تجربه کمتری دارد، حضور موفقی در «زن و بچه» داشته است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار