کد خبر: 19783

نقد فیلم «زن و بچه»: تکرار فرمول «ابد و یک روز»

نقد فیلم «زن و بچه»: تکرار فرمول «ابد و یک روز» با شخصیت‌های سطحی و ضعف در روایت

نقد فیلم «زن و بچه»: تکرار فرمول «ابد و یک روز» با شخصیت‌های سطحی، روایت ضعیف و احساسات مصنوعی در فضای تاریک و دردناک

نقد فیلم «زن و بچه»: تکرار فرمول «ابد و یک روز» با شخصیت‌های سطحی و ضعف در روایت

در این فیلم، پریناز ایزدیار و پیمان معادی نقش‌آفرینی می‌کنند. این اثر مانند دیگر فیلم‌های سعید روستایی در ژانر اجتماعی ساخته شده است و به نظر می‌رسد نسبت به دیگر آثار این کارگردان دارای نقاط ضعفی باشد.

پس از نمایش فیلم سینمایی «زن و بچه» در جشنواره کن 2025، اکران عمومی آن در سینماهای ایران نیز آغاز شده است.

کارگردانی این فیلم بر عهده سعید روستایی است و داستان آن درباره چالش‌های زندگی زنی به نام مهناز است. در ادامه، نگاهی به داستان، بازیگران و نقد این فیلم خواهیم داشت.

---

فیلم سینمایی «زن و بچه»

داستان این فیلم درباره زنی به نام مهناز است که با وجود سن کم، دو فرزند دارد و همسرش را مدتی است از دست داده است. ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که مهناز در حال برنامه‌ریزی برای ازدواج با راننده آمبولانسی به نام حمید است. او، به اصرار حمید و علی‌رغم میل باطنی‌اش، بچه‌ها را نزد پدربزرگشان می‌گذارد.

این تصمیم مهناز مجموعه‌ای از اتفاقات فاجعه‌بار را رقم می‌زند. سعید روستایی در «زن و بچه» سعی دارد تاثیر این اقدامات بر زندگی مهناز را نشان دهد. اقداماتی که او برای بهبود وضعیت خود و فرزندانش انجام می‌دهد، اما در نهایت نتیجه‌ای معکوس دارد.

بازیگران فیلم سینمایی «زن و بچه»

پیمان معادی

پریناز ایزدیار

فرشته صدرعرفایی

سینان محبی

حسن پور شیرازی

«زن و بچه» و تکرار مکرر فرمول «ابد و یک روز»

فیلم سینمایی با عنوان زن و بچه

سعید روستایی پس از موفقیت فیلم «ابد و یک روز»، سعی کرده است با تکرار همان فرمول، اثری تازه خلق کند. اما هیچ یک از آثار بعدی او نتوانسته‌اند به همان اصالت و تاثیرگذاری نخستین فیلمش برسند. «زن و بچه» بیش‌تر شبیه نسخه‌ای کم‌رنگ و کم‌اثر از «ابد و یک روز» است، نه یک اثر مستقل و منسجم.

در فیلم جدید روستایی، تماشاگر همچنان با فضایی تاریک و شخصیت‌هایی عصبی روبرو است. اما تفاوت اصلی این است که در «ابد و یک روز»، رنج و درد شخصیت‌ها واقعی و اصیل بود، در حالی که در «زن و بچه»، احساسات و رنج‌های نشان داده شده، بیشتر سطحی و مصنوعی به نظر می‌رسند و به جای نمایش رنج واقعی، فقط ادای آن را درمی‌آورند.

این فیلم از احساسات تماشاگران برای نشان دادن بحران‌های مختلف بهره می‌برد، اما شخصیت‌ها منطق رفتاری ندارند و تماشاگر نمی‌تواند درک کند چرا کاراکترها این نوع رفتارها را نشان می‌دهند. روستایی در «زن و بچه» همانند «برادران لیلا»، زنی را محور داستان قرار می‌دهد، اما در هیچ سکانسی احساس همدلی با مهناز رخ نمی‌دهد. گویی تمام شخصیت‌ها وجود دارند تا او دردی مضاعف بکشد.

در میان بازیگران، پریناز ایزدیار در نقش مهناز، یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌هایش را ارائه داده است. او با توجه به ظرایف شخصیت مادری مهناز، سکانس‌هایی خاص و تاثیرگذار خلق کرده است، مانند گفت‌وگوی او با پسرش در خودرو. هر چه داستان پیش می‌رود، وضعیت درونی مهناز فروپاشیده‌تر می‌شود؛ از زنی حرفه‌ای و با اعتماد به نفس، به فردی عصبانی و مقصر شرایط زندگی‌اش تبدیل می‌شود و در پی انتقام است. اما در نهایت، مهناز نمی‌تواند در مقابل دیگران مقاومت کند و سرانجام به فردی سرخورده و ناامید در جامعه بدل می‌شود.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار