کد خبر: 17528

موج خشونت در سریال‌های ایرانی نمایش خانگی؛ چرا جای پیام‌های مثبت خالی است؟

موج خشونت در سریال‌های ایرانی نمایش خانگی؛ چرا قتل و خونریزی جایگزین پیام‌های مثبت شده است؟

موج خشونت در سریال‌های ایرانی نمایش خانگی جای پیام‌های مثبت را گرفته و جامعه را به سمت ترویج خونریزی و زور سوق می‌دهد.

موج خشونت در سریال‌های ایرانی نمایش خانگی؛ چرا قتل و خونریزی جایگزین پیام‌های مثبت شده است؟

نحوه برخورد با مسائل در فرآیند حل و فصل و بهینه‌سازی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، در بخش کنترل کیفیت که برای هر واحد تولیدی، به ویژه در صنایع و حوزه‌های فرهنگی، اهمیت فراوانی دارد، روش‌های مقابله با مسائل آموزش داده می‌شود.

در حوزه سینما و حالا در نمایش خانگی، شاهد ظهور موج‌های مختلف فیلمسازی هستیم که اغلب به دلیل استقبال مخاطبان از برخی آثار خاص شکل می‌گیرند. به عنوان مثال، موج فیلم‌های هجوآمیز و مبتذل در سینمای ایران یا پیروی از آثار سریال‌های ترکی، نمونه‌هایی هستند که به شکل گسترده در فضای هنری و سینمایی ظاهر می‌شوند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد موج جدید در سریال‌های نمایش خانگی بیشتر با عنوان آثار اکشن و جنایی شناخته می‌شود، اما واقعیت این است که ژانر دقیق این مجموعه‌ها مشخص نیست و بیشتر تمرکز بر نمایش خشونت و خونریزی است.

هزینه نگارش مقاله نسبت به پایان‌نامه چقدر است؟ پس از انتشار آثار مانند یاغی، پوست شیر و زخم کاری در شبکه نمایش خانگی، حالا موجی فزاینده‌ای از سریال‌ها وارد این حوزه شده است. این آثار حتی در نام‌گذاری خود نیز سوال برانگیز هستند و مشخص نیست چگونه مجوز پخش دریافت کرده‌اند.

موج جدید سریال‌هایی مانند «گردن‌زنی»، «بازنده» و «داریوش» در فضایی تاریک و خون‌آلود در حال پخش است. به نظر می‌رسد بیشتر این آثار در حوزه نمایش خانگی، به جای تمرکز بر تکنیک و فنی بودن، بیشتر به خونریزی و صحنه‌های خشن و تارانتینی شباهت دارند؛ کارگردانی که در سینمای هالیوود به خاطر صحنه‌های خونین و کشتارهای بی‌رحمانه شناخته می‌شود. برخی از این سریال‌ها آنقدر غرق در خونریزی شده‌اند که دیدنشان برای بسیاری ناخوشایند و دل‌آزار است و با وجود این، ساخت و پخش آن‌ها همچنان ادامه دارد.

نکته مهم این است که گرایش روزافزون به تولید آثار خشونت‌آمیز در حالی است که جامعه به شدت نیازمند شادی و نشاط است و حتی آثار کم‌محتوا و طنز نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، فیلمسازان به سمت تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی با محتوای خشن و قتل سوق پیدا می‌کنند. جالب است که بسیاری از این افراد، در ظاهر، ادعای روشنفکری دارند و مدعی هستند جامعه ایران غمگین است، اما در عمل آثار خشن و عصبانی تولید می‌کنند.

تصاویر زنده‌کشی، قتل کودکان و خونریزی‌های شدید در این سریال‌ها، قطعا مورد انتظار مخاطب ایرانی نیست و پیام آن‌ها برخلاف تعامل و گفتگو در جامعه است. این نوع آثار جامعه را به سمت زور و اجبار در حق‌طلبی سوق می‌دهد و می‌تواند در جوانان تصور نادرستی از رفتار و زندگی ایجاد کند. در حالی که جامعه ایران به هیچ‌وجه نیازمند خشونتی است که در این آثار ترویج می‌شود.

اصول تعامل و گفت‌وگو در زندگی اجتماعی بسیار مهم است و جامعه‌ای که می‌خواهد مسائل خود را حل کند و رشد کند، باید بر گفتگو و تفاهم تأکید داشته باشد. سامانه فارس من، محلی برای به اشتراک گذاشتن دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی و یافتن راهکارهای جمعی است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار