سوپرمن تابستان ۲۰۲۵: رکوردشکنی در گیشه و نجات دیسی
موفقیت بزرگ «سوپرمن» در گیشه تابستان ۲۰۲۵؛ عبور از مرز ۲۱۷ میلیون دلار و نجات دیسی از رکود
موفقیت بزرگ «سوپرمن» در گیشه تابستان ۲۰۲۵ با عبور از ۲۱۷ میلیون دلار نجات دیسی از رکود و بازسازی برند محبوب کمیکبوکی

فیلم «سوپرمن» به کارگردانی جیمز گان، یکی از فیلمهای مورد انتظار تابستان در آمریکا، با افتتاحیهای قدرتمند در سینماها خبرساز شد.
در روز نخست اکران، این اثر توانست ۱۲۲ میلیون دلار در ۴۱۳۵ سینما در بازار داخلی آمریکا کسب کند و همچنین ۹۵ میلیون دلار در ۷۹ کشور دیگر جهان به دست آورد، که مجموع درآمد جهانی آن را به ۲۱۷ میلیون دلار رساند.
شروع نسبتا متوسط فیلم در بازارهای بینالمللی جای تعجب نداشت، چرا که خاستگاه این شخصیت کمیکبوکی همواره بسیار آمریکایی بوده و جنبه نجاتبخش آن همچنان حفظ شده است. لازم به ذکر است که فیلم زک اسنایدر در سال ۲۰۱۳ با عنوان «مرد فولادین» منتشر شده است، نه «سوپرمن». نکته جالب اینکه در روز افتتاحیه نسخه جدید، رئیسجمهور دونالد ترامپ تصویری میمگونه از خودش در لباس سوپرمن منتشر کرد.
این فیلم، نقطه عطفی در بازسازی استودیو دیسی محسوب میشود و یکی از ارزشمندترین فیلمهای کمیکبوکی هالیوود است. جیمز گان که هم نویسنده و هم کارگردان فیلم است، در کنار پیتر سفرن مدیریت مشترک استودیو دیسی را بر عهده دارد و این نخستین فیلم تحت هدایت آنها است که توسط برادران وارنر، به سرپرستی دیوید زاسلاو، ساخته شده است.
میتوان گفت «سوپرمن» توانسته است با موفقیت از بحران کسلکننده شدن آثار ابرقهرمانی عبور کند و اولین فیلم کمیکبوکی در یک سال اخیر است که فروش داخلیاش از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است. آخرین نمونه مشابه، فیلم «ددپول و وولورین» ساخته مارول با بازی رایان رینولدز بود که در تابستان ۲۰۲۴ با افتتاحیهای باورنکردنی ۲۱۱ میلیون دلار آغاز شد.
در میان تمامی فیلمهای ۲۰۲۵، اثر گان تنها سه فیلم هستند که افتتاحیهای بالای ۱۰۰ میلیون دلار داشتهاند؛ دیگر فیلمها شامل «ماینکرفت» از وارنر با ۱۶۲.۸ میلیون دلار و لایو-اکشن «لیلو و استیچ» از دیزنی با ۱۴۶ میلیون دلار میباشند. عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در دوران پساکرونا، بهویژه برای ژانر آسیبدیده ابرقهرمانی، دستاورد قابل توجهی است.
در سالهای اخیر، دیسی ضربههای سختی خورده است. «سوپرمن» پس از «زن شگفتانگیز» با ۱۰۳.۳ میلیون دلار در ۲۰۱۷ و «بتمن» ساخته مت ریوز با ۱۳۴ میلیون دلار در ۲۰۲۲، سومین فیلم این استودیو است که تا حدودی توانسته است شرایط را بهبود بخشد.
نکته جالب دیگر این است که فیلم گان توانست با افتتاحیه ۱۱۶.۷ میلیون دلاری «مرد فولادین» را پشت سر بگذارد و عنوان بزرگترین افتتاحیه داخلی برای یک فیلم مستقل «سوپرمن» را به خود اختصاص دهد.
در سال ۲۰۰۶، فیلم «بازگشت سوپرمن» به کارگردانی برایان سینگر، در شش روز نخست نمایش در آمریکا، ۸۴ میلیون دلار فروش داشت که شامل ۵۲.۵ میلیون دلار در سهروز اول بود. دنباله «مرد فولادین»، یعنی «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت»، در سال ۲۰۱۶، رکورد بزرگترین افتتاحیه داخلی دیسی با ۱۶۶ میلیون دلار را ثبت کرد.
پیش از این، جیمز گان بیشتر بهخاطر ساخت سهگانه موفق «نگهبانان کهکشان» برای مارول شناخته میشد. قسمت دوم این مجموعه، با ۱۴۶.۵ میلیون دلار، بهترین افتتاحیه او در بازار داخلی است. اگرچه ممکن است «سوپرمن» این رکورد را نشکند، اما با عبور از ۱۱۸.۲ میلیون دلار «نگهبانان کهکشان ۳»، اکنون دومین افتتاحیه بزرگ در کارنامه گان محسوب میشود (بدون در نظر گرفتن تورم).
واکنشها نسبت به «سوپرمن» مثبت بوده و فیلم به

تصویری از فیلم «سوپرمن»
در آستانه پایان هفته، افتتاحیه فیلم «سوپرمن» با نظارت دقیق تحلیلگران همراه بود. در حالی که پیشبینیهای سرویسهای رهگیری نشان میدادند فروش داخلی این اثر از ۱۳۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت، استودیو وارنر و دیسی با احتیاط اعلام کردند که انتظار دارند فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باشد، این در حالی است که بازار پرتنش و نگرانیهای مرتبط با «عامل کاهش فروش کتابهای مصور» در نظر گرفته شده است. حتی استودیوهای رقیب نیز تایید کردند که بازار فعلی بیش از حد اشباع شده است و آثار با گرایش مردانه، مانند «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» از یونیورسال و فیلم «فرمول یک» از اپل اورجینال فیلمز، بخش عمدهای از مخاطبان را به خود اختصاص دادهاند.
بر اساس نتایج نظرسنجیهای خروجی، ۶۸ درصد تماشاگران بلیت فیلم «سوپرمن» را مردان تشکیل میدادند و تقریباً دو سوم آنها در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال قرار داشتند. در حالی که فنبویها معمولاً در آخر هفتهها به تماشای فیلم میپردازند، تماشاگران مسنتر اغلب ترجیح میدهند تا پس از کاهش ازدحام، فیلم را تماشا کنند یا از رفتن به سینما صرفنظر میکنند. انتظار میرود این ترکیب جمعیتی در آینده به سمت تعادل بیشتری حرکت کند.
در فیلم جدید «سوپرمن»، دیوید کورنسوت نقش اصلی را بر عهده دارد، ریچل برازناهن در نقش لوئیس لین ظاهر میشود و نیکولاس هولت نقش لکس لوتر را بازی میکند. بازیگران دیگر شامل اسکایلر گیسوندو (جیمی اولسن)، ایزابلا مرسد (هاوکگرل)، بک بنت (استیو لومبارد)، نیتن فیلیون (گای گاردنر)، آنتونی کریگن (متامورفو) و ادی گاثگی (مستر تریفیک) هستند.
بازسازی و تقویت برند دیسی، اولویت اصلی دیوید زاسلاو، مدیرعامل وارنر دیسکاوری، بوده است و تصمیم او برای سپردن مسئولیت به جیمز گان و پیتر سفرن، حرکتی متفاوت اما هدفمند تلقی میشود.
گروه گان و سفرن در سال ۲۰۲۲ رهبری دیسی را بر عهده گرفتند و هدف آنها، جهتگیری خلاقانه مجدد و نوآوری در سری داستانهای دیسی بود، بهگونهای که این برند نمادین، حیاتی تازه بیابد. زاسلاو در بیانیهای گفت: «در نخستین دیدارم با جیمز، او درباره کودکیاش در میزوری صحبت میکرد؛ اینکه چگونه شخصیتهای دیسی برایش فقط داستان نبودند، بلکه خانوادهاش بودند. این ارتباط عاطفی قوی با قهرمانان دیسی، من را مطمئن کرد که او فرد مناسبی برای زنده کردن این شخصیتها است. عشق او به دنیای دیسی در هر فریم از کارهایش مشهود است.»
در سوی دیگر، «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» از یونیورسال و امبلین، در دومین هفته اکران خود، از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرد. این فیلم در آمریکای شمالی با فروش ۴۰ میلیون دلاری از ۴۲۲۴ سالن سینما، مجموع فروش داخلی خود را به ۲۳۲.۱ میلیون دلار رساند.

تصویری از فیلم «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» نشان میدهد که کاهش فروش آن نسبت به هفته اول تنها ۵۷ درصد بوده است، کاهش قابل توجهی که کمتر از انتظار است. در بازارهای بینالمللی نیز این فیلم توانسته ۶۸.۱ میلیون دلار کسب کند و مجموع فروش جهانیاش به ۵۲۹.۵ میلیون دلار برسد. در چین، این فیلم بسیار موفق ظاهر شده و تنها چند روز با کسب عنوان پرفروشترین فیلم هالیوودی در این کشور فاصله دارد.
«تولد دوباره دنیای ژوراسیک» همچنان به عملکرد قوی خود ادامه میدهد و مقایسه کلی نشان میدهد که شروع این فیلم در مقایسه با «سوپرمن» بسیار قدرتمندتر بوده است. این موضوع نشان میدهد که دایناسورهای ساخته استیون اسپیلبرگ همچنان محبوبترین گزینه برای تماشاگران در تابستان هستند.
در کنار آن، فیلم «فرمول یک» به کارگردانی جوزف کوزینسکی، با وجود واگذاری سالنهای آیمکس به «سوپرمن»، همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرده است. در سومین آخر هفته اکران، این فیلم تنها ۵۰ درصد کاهش فروش داشت و با درآمد تقریبی ۱۳ میلیون دلار از ۳۴۱۲ سالن، مجموع فروش داخلیاش به حدود ۱۳۶ میلیون دلار رسید. مجموع فروش جهانی آن نیز اکنون بیش از ۳۷۵ میلیون دلار است.
همچنین، فیلم لایواکشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» از استودیوهای یونیورسال و دریمورکس انیمیشن در پنجمین هفته اکران، همچنان در رتبههای بالای جدول قرار دارد و از مرز ۵۵۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرده است. این فیلم با فروش ۷.۸ میلیون دلاری در آمریکای شمالی از ۳۸۲۵ سالن، مجموع فروش داخلیاش را به ۲۳۹.۸ میلیون دلار رسانده است. در بازارهای بینالمللی نیز ۱۳ میلیون دلار دیگر فروخته و مجموع فروش خارجیاش به ۳۲۰.۹ میلیون دلار و فروش جهانی به ۵۶۰.۸ میلیون دلار رسیده است.
در نهایت، فیلم «الیو» از پیکسار که با مشکلات زیادی روبهرو بود، در رتبه پنجم جدول فروش داخلی قرار گرفت. این فیلم در چهارمین هفته اکران خود، با فروش ۳.۹ میلیون دلاری از ۲۷۳۰ سالن، مجموع فروش جهانیاش را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسانده است؛ شامل ۶۳.۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۵۳.۶ میلیون دلار در بازارهای خارجی. با این روند، به نظر میرسد «الیو» در میان کمفروشترین آثار تاریخ پیکسار قرار گیرد.