انیمیشن تام و جری در چین: همکاری استراتژیک و فرصت بازار
انیمیشن جدید تام و جری در چین: همکاری استراتژیک، ماجراجویی هیجانانگیز و فرصتهای بازار آسیایی
انیمیشن جدید تام و جری در چین، همکاری استراتژیک و فرصتهای بازار آسیایی، ماجراجویی هیجانانگیز و تلفیق فرهنگ شرقی و غربی

در پشت درهای بسته رسانهها، یک انیمیشن سینمایی جدید و سهبعدی (CG) از زوج محبوب «تام و جری» با عنوان «قطبنمای ممنوعه» (Forbidden Compass) ساخته شده است. این اثر نه در هالیوود، بلکه در قلب چین تولید شده و برای اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای به نمایش درآمده است. این حرکت نشانگر تغییر مهمی در استراتژی غولهای صنعت سرگرمی جهان برای تعامل بهتر با بازارهای جهانی است.
«تام و جری: قطبنمای ممنوعه» تنها یک انیمیشن جدید نیست، بلکه نمادی از همکاری استراتژیک میان استودیوهای فیلمسازی چینی و کمپانی برادران وارنر است. هدایت این پروژه بر عهده کارگردان چینی، ژانگ گانگ، است که در کارنامه خود همکاری با پروژههایی مانند «شماره ۷ خیابان چری» را دارد و نشاندهنده اهمیت نگاه بومی در تولید مشترک است.
برادران وارنر با تولید این انیمیشن، یک فصل جدید در داستانهای موش و گربه محبوب جهان در چین رقم زدهاند. این اقدام، نشاندهنده جاهطلبی و تمایل به توسعه بازارهای آسیایی است، هرچند تولید فیلمی بر اساس شخصیتهای کلاسیک و محبوب ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما این شرکت پیشتر با ساخت انیمیشنهای کوتاه «تام و جری» برای مخاطبان ژاپنی و سنگاپوری، موفقیت این زوج را در بازارهای آسیایی آزموده بود و اکنون با «قطبنمای ممنوعه» قدمی بلند و استراتژیک برداشته است.
براساس خلاصه داستان رسمی، در این فیلم، تام و جری در راهروهای یک موزه قرار میگیرند. این سفر غیرمنتظره آنها را با دوستان و همپیمانان جدید آشنا میکند و آنان را وارد یک ماجراجویی هیجانانگیز میکند که در نهایت به رویارویی با نیروهای مرموز و قدرتمند منتهی میشود. این خط داستانی پتانسیل بالایی برای تلفیق عناصر فرهنگ شرقی با طنز و هرجومرج همیشگی تام و جری دارد.
نخستین نمایش جهانی فیلم «قطبنمای ممنوعه» در بخش رقابتی انیمیشن بیست و هفتمین جشنواره فیلم شانگهای، اهمیت این اثر را به طور قابل توجهی افزایش میدهد. این انیمیشن در رقابت برای کسب جایزه معتبر «جام طلایی» (Golden Goblet) با چهار اثر قدرتمند دیگر از سراسر جهان رقابت میکند. حضور شخصیتهای برجستهای مانند نورا تومی، کارگردان انیمیشن «نانآور»، و کوجی یامامورا در هیئت داوران، نشانگر اعتبار بالای این رقابت است.
با وجود رونمایی هیجانانگیز، هنوز تاریخ مشخصی برای اکران عمومی فیلم در سینماهای چین اعلام نشده است و سکوت برادران وارنر درباره برنامههای پخش جهانی، بر ابهامات این پروژه افزوده است. با این حال، تولید و توزیع اسباببازیهای مرتبط با فیلم نشان میدهد که برنامهای منسجم برای موفقیت تجاری آن در نظر گرفته شده است.
این استراتژی میتواند شروعی برای شکلگیری روندی نوین در همکاریهای میان هالیوود و سینمای شرق باشد؛ جایی که شخصیتهای محبوب جهانی، داستانهای خود را با رنگوبوی محلی برای مخاطبان جدید روایت میکنند. هماکنون، تمرکز تمامی نگاهها بر چین است تا ببینند آیا تام و جری میتوانند با قطبنمای جدید خود، مسیر موفقیت در بازار بزرگ این کشور را پیدا کنند یا خیر.