روش محاسبه مخاطبین «پایتخت» و نقش معیارهای جهانی در آمارهای تلویزیونی
افشاگری جدید درباره نحوه محاسبه مخاطبین سریال پایتخت و نقش معیارهای جهانی در آمارهای تلویزیونی
روش محاسبه مخاطبین تلویزیون در ایران و نقش معیارهای جهانی در آمارهای پخش سریال «پایتخت»

شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، درباره نحوه محاسبه مخاطبان گفت: ممکن است یک برنامه فوتبالی تا ۸۰ درصد مخاطب داشته باشد، اما این به معنای آن نیست که ۸۰ درصد مردم در طول روز بیننده صداوسیما هستند. این آمار تنها نشاندهنده تعداد مخاطبان همان برنامه خاص است. در نظرسنجیها از مردم میپرسیم که در طول شبانهروز چند دقیقه برنامههای تلویزیون، از جمله شبکه یک، شبکه دو و دیگر شبکهها را تماشا کردهاند. این روش بر اساس یک فرمول جهانی است. سازمان آفکام (نهاد نظارت بر رسانهها در بریتانیا) معیار خود را تماشای بیش از ۱۵ دقیقه برنامه در هفته قرار داده است، در حالی که در ایران، معیار تماشای بیش از ۱۵ دقیقه برنامه در روز است تا فرد به عنوان «مخاطب تلویزیون» شناخته شود.
وقتی اعلام میشود ۷۲.۶ درصد از مخاطبان سریال «پایتخت» را تماشا کردهاند، به معنای آن نیست که ۷۲.۶ درصد مردم کل تلویزیون یا شبکه یک را مشاهده کردهاند؛ بلکه این رقم تنها مربوط به مخاطبان همان سریال خاص است.