صنعت بازیهای بلاکچین در راه بلوغ و توسعه زیرساختها
صنعت بازیهای بلاکچین در آستانه بلوغ: تمرکز بر توسعه زیرساختها و مالکیت واقعی داراییهای دیجیتال
تحلیل ولادیسلاو گینزبرگ از آینده صنعت بازیهای بلاکچین، تمرکز بر زیرساختها، مالکیت واقعی داراییها و توسعه عملی فناوریهای پایه.
ویادیسلاو گینزبرگ، مؤسس و مدیرعامل شرکت وانسورس (OneSource)، معتقد است که حوزه بازیهای مبتنی بر بلاکچین آماده است تا از هیجانزدهسازیهای زودگذر عبور کند و به مسیر تثبیت شدهتری وارد شود.
در سالهای اخیر، بازیهای بلاکچین که در ابتدا به عنوان آیندهنگرانهترین بخش صنعت بازی تصور میشدند، تحت تأثیر تبلیغات و اظهارنظرهای اغراقآمیز قرار گرفتند. ایدههایی مانند اقتصادهای مبتنی بر مالکیت بازیکنان، پاداشهای توکنیزهشده، و جهانهای قابل تعامل هرگز نتوانستند به وعدههای اولیه خود جامه عمل بپوشانند.
با این حال، پس از فروکش کردن هیجان، تلاشهای جدیتری در این حوزه آغاز شده است. شرکت وانسورس، که تمرکز اصلی آن بر زیرساختهای Web3 و توسعه APIهای مرتبط با بلاکچین است، در گفتوگویی با کریپتو نیوز (crypto.news) به ارزیابی وضعیت فعلی بازیهای بلاکچین پرداخت. گینزبرگ در این مصاحبه بر اهمیت تمرکز بر زیرساختها و فناوریهای پایه تأکید کرد و گفت که در سهماهه اخیر، حدود ۴.۵ میلیون کیف پول فعال روزانه درگیر بازیهای بلاکچین بودهاند که این رقم در مقایسه با کل صنعت بازی عدد قابل توجهی است، اما همچنان در مقیاس جهانی، این تعداد ناچیز است.
او همچنین به تغییرات اخیر در صنعت اشاره کرد، از جمله تصمیمات شرکت ولو (Valve) در تغییر نحوه ساخت اسکینهای Counter-Strike 2، که فرصتهای جدیدی برای تجارت و مالکیت داراییهای درون بازی از طریق NFTها فراهم میکند. گینزبرگ معتقد است که این تحولات میتواند بازارهای جدیدی را برای محتواهای درون بازی ایجاد کند و راه را برای همکاریهای بین توسعهدهندگان و جوامع خاص هموار سازد، هرچند که هنوز واکنش کاربران چندان مثبت نیست و نیاز به کار بیشتری دارد تا احساسات عمومی نسبت به NFTها و داراییهای توکنیزهشده تغییر کند.
در بخش دیگری از مصاحبه، وی بر اهمیت فناوری بلاکچین به عنوان ابزار شفافسازی و اثبات مالکیت تأکید کرد و گفت که این فناوری میتواند در جلوگیری از تقلب، مدیریت Banها و انتقال ارزش نقش کلیدی ایفا کند. او افزود که بلاکچین بهترین سامانه برای ثبت رکوردهای شفاف، تاریخچه فعالیتها و مالکیتهای ثابت است که این موارد در حوزه بازیهای چندنفره اهمیت زیادی دارد.
گینزبرگ همچنین به چالشهای فنی در راه توسعه بازیهای مبتنی بر بلاکچین اشاره کرد و گفت که زیرساختهای فعلی برای پشتیبانی از بازیهای آنلاین در مقیاس وسیع، همچنان محدودیتهایی دارند. او از پروژههایی مانند سولانا (Solana) با فناوری Firedancer و ابزارهای مخصوص توسعهدهندگان در حوزه بازیسازی نام برد و گفت که در آزمایشهای آزمایشگاهی، این فناوریها توانستهاند میلیونها رویداد در دقیقه را مدیریت کنند، اما هنوز راه زیادی در پیش است.
در پایان، وی بر اهمیت حفظ دسترسی به نسخههای قدیمی و بازیهای تکنفره تأکید کرد و گفت که فناوریهای ذخیرهسازی غیرمتمرکز میتوانند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند، هرچند که هزینه و نیاز به مشارکت فعال جامعه، از چالشهای پیش رو است.
وی در پایان بر ضرورت تمرکز بر توسعه زیرساختهای اساسی و فناوریهای پایه در صنعت بازیهای بلاکچین تأکید کرد و گفت که تمرکز بر اثبات مالکیت، شفافسازی و انتقال ارزش، جایگاه اصلی این فناوری در آینده بازیها است و سایر امکانات باید حول این زیرساختها ساخته شوند.
منبع: کریپتو.نیوز