استرالیا قوانین رمزارزی را همسو با استانداردهای بانکی کرد
استرالیا قوانین جدید رمزارزی را با استانداردهای بانکی همسو میکند؛ تغییرات بزرگ در بازار کریپتو و نظارت جهانی
استرالیا با قوانین جدید رمزارزی، استانداردهای بانکی را در بازار کریپتو همسو میکند تا امنیت، شفافیت و نظارت جهانی را تقویت کند.

پس از اقدامهای پر سر و صدای دولت استرالیا علیه بایننس، این کشور در حال تدوین و اجرایی کردن چارچوبهای نظارتی جدید است که هدف آن اعمال استانداردهای بانکی بر پلتفرمهای معاملاتی رمزارز است. این روند نشاندهنده تمایل استرالیا به تقویت نظارت بر بازار رمزارز و تضمین امنیت و شفافیت در فعالیتهای این حوزه است. در این چارچوب، انتظار میرود مقررات سختگیرانهتری برای محافظت از سرمایهگذاران و جلوگیری از فعالیتهای غیرقانونی اعمال شود.
استرالیا خواستار وضع مقررات سختگیرانه برای رمزارزها شد
استرالیا در حال برنامهریزی برای توسعه دامنه قانون خدمات مالی است که شامل پلتفرمهای رمزارز نیز میشود. در تاریخ ۲۵ سپتامبر، دولت این کشور پیشنویس اولیهای را منتشر کرد که نحوه وارد کردن صرافیها و کسبوکارهای نگهداری رمزارز در چارچوب قانونی موجود را تشریح میکند.
معاون خزانهدار و وزیر خدمات مالی، دانیل مولینو (دانیل مولینو)، در نشست سران شورای اقتصاد دیجیتال، این پیشنهاد را معرفی کرد. فرآیند مشاوره عمومی تا ۲۴ اکتبر ادامه خواهد داشت و پس از آن، وزارت خزانهداری تصمیمگیری نهایی را انجام میدهد.
در این پیشنویس، دو دسته جدید در قانون شرکتها تعریف شده است: «پلتفرمهای دارایی دیجیتال» و «پلتفرمهای نگهداری توکنسازیشده». شرکتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، ملزم به دریافت مجوز خدمات مالی استرالیا (AFSL) خواهند بود، مجوزی که معمولاً برای محصولات نگهداری سنتی صادر میشود، اما با تعهدات خاص رمزارز.
صرافیها و ارائهدهندگان خدمات نگهداری رمزارز که توکنهای مشتریان را نگهداری میکنند، باید از استانداردهای رفتار، افشا و نظارت تعیینشده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار استرالیا (ASIC) پیروی کنند.
این حرکت پس از اقدامات نظارتی اخیر انجام شده است که نشاندهنده خلأهای موجود در نظارت بر بازار رمزارز است. در دسامبر ۲۰۲۴، ASIC علیه Binance استرالیا (بایننس استرالیا) در پروندهای مربوط به نادرستی طبقهبندی مشتریان خرد اقدام کرد. همچنین، در آگوست ۲۰۲۵، AUSTRAC (اداره کنترل قاچاق و پولشویی استرالیا) از واحد محلی بایننس خواست یک حسابرس خارجی برای تضمین رعایت قوانین ضدپولشویی منصوب کند.
قوانین نگهداری، راهنمای پلتفرم و مجازاتها
طرح پیشنهادی استرالیا برای تنظیم خدمات نگهداری رمزارزها (کریپتوکارنسیها) در قالب لایحهای جدید ارائه شده است. این لایحه، چارچوبی مشخص برای نظارت بر پلتفرمهای دیجیتال دارایی و خدمات مربوط به نگهداری توکنها تدوین میکند.
در این طرح، «پلتفرم دارایی دیجیتال» به سامانهای اطلاق میشود که اپراتور آن توکنها را برای مشتریان نگهداری میکند و ممکن است در عملیاتهایی مانند انتقال، معامله، استیکینگ یا مارکت میکینگ مشارکت داشته باشد. همچنین، «پلتفرم نگهداری توکنشده» به سامانهای اشاره دارد که در آن، اپراتور دارایی پایهای مانند کالا یا اوراق بهادار را نگهداری میکند و توکنهایی صادر میکند که حقوق مشتریان را ثبت مینماید.
این دستهبندیها بیشتر بر نقش واسطهها تمرکز دارند که داراییهای مشتریان را جمعآوری یا کنترل میکنند، و توکنها را به عنوان محصولات مالی جداگانه محسوب نمیکنند. در مواردی که دارایی پایه قبلاً به عنوان محصول مالی شناخته شده باشد، توکن مربوط به مالکیت آن دارایی به عنوان سهم در آن محصول تلقی میشود.
در عین حال، استثنائاتی در نظر گرفته شده است. نرمافزارهای بدون نگهداری، مانند والتهای خودمیزبان و مارکت میکرهای خودکار، خارج از محدوده قانون قرار دارند، زیرا اپراتورها در این موارد مالک داراییهای مشتریان نیستند. همچنین، صادرکنندگان استیبلکوین در این مرحله مستثنی شدهاند، و دولت استرالیا اعلام کرده است که این حوزهها در قالب اصلاحات مجوز پرداختها به صورت جداگانه بررسی خواهد شد.
ملاحظات مجوزدهی بر استانداردهای عملیاتی و حفاظت از مشتری تمرکز دارد. پلتفرمها باید معیارهای تعیینشده توسط کمیسیون اوراق بهادار استرالیا (ASIC) در زمینه مدیریت تراکنشها، تسویه حساب و امنیت داراییها را رعایت کنند. علاوه بر این، هر اپراتور ملزم است «راهنمای پلتفرم» منتشر کند که در آن شرایط نگهداری، خدمات ارائهشده، هزینهها، ریسکها و وظایف گزارشدهی مشخص شده است.
این مقررات، برگرفته از قوانین موجود در حوزه خدمات مالی است و شامل محدودیتهایی مانند جلوگیری از رفتار فریبکارانه، محدودیت در شروط ناعادلانه قراردادها و قواعد طراحی و توزیع میشود. هدف این است که مشتریان در نگهداری داراییهای پایهای خود، حقوق و محافظتهایی مشابه با دسترسی مستقیم به داراییها داشته باشند.
در صورت تخطی، مجازاتها بر اساس چارچوب جریمههای شرکتی تعیین شده است و شامل جریمههای مدنی تا سقف ۱۶.۵ میلیون دلار استرالیا، یا سه برابر سود کسب شده، یا ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه میشود که حداکثر به ۲.۵ میلیون واحد جریمه محدود میگردد.
همچنین، دولت استرالیا نگرانیهایی در رابطه با تناسب مجازاتها برای سرویسهای کوچکتر ابراز کرده است. بر این اساس، ممکن است خدماتی که داراییهای هر مشتری کمتر از ۵ هزار دلار استرالیا نگهداری میکنند یا حجم تراکنشهای سالانه آنها کمتر از ۱۰ میلیون دلار است، از برخی الزامات معاف شوند. در نهایت، تصمیم نهایی در این زمینه پس از مشورتهای عمومی اتخاذ خواهد شد.
در بیانیههای دولتی، خطرات مرتبط با نگهداری داراییهای دیجیتال، از جمله مسائلی مانند مسدود شدن برداشتها، مخلوط شدن وجوه مشتریان، معاملات پنهانی، ضعف در حاکمیت شرکتی و سرقتهای سایبری، به عنوان دلایل اصلی برای تدوین این چارچوب قانونی ذکر شده است. این رویکرد با هدف کاهش ریسکهای مرتبط با فعالیتهای غیرمجاز و حفاظت بهتر از سرمایههای مشتریان طراحی شده است.
چگونگی جایگیری پیشنویس استرالیا در معمای جهانی
در مقایسه با دیگر حوزههای قضایی، طرح پیشنهادی استرالیا در زمینه رمزارزها نیاز به تبیین دارد و باید در بستر قوانین جهانی مورد ارزیابی قرار گیرد.
در اتحادیه اروپا، مقررات بازار داراییهای رمزارز (MiCA) به عنوان الگو محسوب میشود. این قوانین برای داراییهای دیجیتال نظیر پول الکترونیکی و توکنهای مرتبط با داراییها از ژوئن ۲۰۲۴ اجرایی شد و در دسامبر همان سال، چارچوب گستردهتری برای ارائهدهندگان خدمات در این حوزه به مرحله اجرا درآمد.
مدت زمان انتقال تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد تا نهادهای نظارتی فرصت لازم برای صدور مجوزهای لازم را داشته باشند. این روند هماکنون قابل مشاهده است، چرا که صرافیها در حال تعدیل یا حذف توکنهای استیبلکوین و شرکتهای خدماتی در حال آمادهسازی مدارک مجوزدهی هستند.
در حالی که استرالیا از طریق کمیسیون اوراق بهادار و سرمایهگذاری (ASIC) و قانون شرکتها (Corporations Act) به تنظیم بازار رمزارزها پرداخته است، قانون MiCA یک قانون خاص و مستقل است که استانداردهای فنی آن توسط سازمان اروپایی نظارت بازارهای مالی (ESMA) و بانک مرکزی اتحادیه اروپا (EBA) نظارت میشود.
در بریتانیا، برنامهریزیهای قانونی بین رویکرد اتحادیه اروپا و استرالیا قرار دارد. بر اساس پیشنویس قوانین منتشر شده در آوریل ۲۰۲۵، رمزارزها به قانون خدمات مالی و بازارهای مالی (Financial Services and Markets Act) وارد میشوند و سازمان نظارتی مالی (FCA) مسئول تنظیم جزئیات مقررات خواهد بود.
این مدل از قوانین، هم از قوانین موجود بهره میبرد و هم چارچوب خاصی برای رمزارزها تعریف میکند، که تلفیقی است میان رویکرد تخصصی MiCA و سیستم مجوزدهی استرالیا بر پایه مجوز AFSL.
در قاره آمریکا، تفاوتها بیشتر مشهود است. کانادا از پلتفرمها میخواهد تحت قانون اوراق بهادار ثبتنام کنند یا تعهداتی پیشثبتنامی ارائه دهند، که شامل مواردی مانند نگهداری امن، تفکیک دارایی و مجاز بودن توکنها میشود.
در مقابل، در ایالات متحده هنوز نظام فدرال کامل و جامعی برای رمزارزها تصویب نشده است. در ژوئیه ۲۰۲۵، کنگره قانون GENIUS (قانون هوشمندانه) را تصویب کرد که رمزارزهای پایدار پرداختی را تنظیم میکند، و وزارت خزانهداری مسئول طراحی جزئیات اجرایی آن است، در حالی که قوانین دیگری در انتظار تصویب هستند.
در ژانویه ۲۰۲۵، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) شکایت خود علیه کوینبیس (Coinbase) را کنار گذاشت، که نشاندهنده کاهش تمرکز فدرال بر نظارتهای سختگیرانه است، هرچند قوانین استانی مانند مجوز بیتلایسنس (BitLicense) در نیویورک همچنان برقرار است.
در آسیا، تفاوتهای قابل توجهی دیده میشود. سنگاپور در آگوست ۲۰۲۳، چارچوبی برای استیبلکوینها تصویب کرد که شامل توکنهایی با پشتوانه دلار سنگاپور یا ارزهای G10 است و مجوزهای مربوط به خدمات پرداخت را نیز در بر میگیرد.
در هنگکنگ، در ماه مه ۲۰۲۵، قانونگذاری انجام شد که بر اساس آن، صادرکنندگان استیبلکوین باید از آگوست همان سال مجوز دریافت کنند، هرچند تاکنون هیچ شرکتی مجوز نگرفته است.
ژاپن، به عنوان نمونه پیشرفتهتر، از سال ۲۰۱۷ مجوز فعالیت برای صرافیها را صادر میکند و پس از بروز مشکلات و شکستهای محلی، مقررات سختگیرانهتری وضع شده است. در مارس ۲۰۲۵، سازمان خدمات مالی (FSA) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۶ اصلاحاتی انجام خواهد داد که برخی توکنها را به عنوان محصولات مالی معرفی و مقررات مربوط به معاملات داخلی (inside trading) را اعمال خواهد کرد.
طرح پیشنهادی استرالیا، در نتیجه، در زمره قوانینی قرار میگیرد که سعی دارند قوانین مالی موجود را به حوزه رمزارزها توسعه دهند، نه اینکه قوانین کاملاً جدیدی وضع کنند. در صورت تصویب نهایی، این قانون مسیر مجوزدهی واحد ملی برای صرافیها و نگهداریکنندگان رمزارزها را فراهم میکند، در حالی که نظارت بر استیبلکوینها همچنان بر عهده قوانین پرداخت باقی میماند.
پذیرش ارزهای دیجیتال در معرض آزمون جدید نظارتی
تجارب بینالمللی نشان میدهد که تاثیر مقررات جدید بر بازار محصولات رمزارزی میتواند ملموس باشد. قوانین مربوط به استیبلکوینها در قالب MiCA (بازار داراییهای دیجیتال اتحادیه اروپا) در سال ۲۰۲۴ در اتحادیه اروپا اجرایی شد و صرافیها نیز از همان زمان، تدابیر لازم را برای انطباق با این مقررات اتخاذ کردهاند.
در استرالیا نیز، با معرفی مجوزهای مربوط به استیبلکوینهای پرداخت و الزامهای AFSL (مجوز فعالیتهای مالی)، احتمال وقوع تغییرات مشابه وجود دارد. پلتفرمهایی که توانایی تحمل هزینههای مجوز و انطباق را دارند، بیشتر احتمال دارد باقی بمانند و در نتیجه، شاهد تمرکز بازار بر شرکتهای بزرگتر خواهیم بود.
فعالیتهای اخیر در بازار مالی سنتی نیز این روند را تایید میکند. در سپتامبر ۲۰۲۵، گروه IG اعلام کرد که قصد دارد با مبلغ ۱۷۸ میلیون دلار استرالیا، صرافی سیدنیمحور «ایندپندنت ریزرو» (Independent Reserve) را خریداری کند، که نشاندهنده تمایل موسسات معتبر برای آمادهسازی خود در برابر مقررات جدید است.
دسترسی به خدمات بانکی نیز در آینده نزدیک ممکن است تغییر کند. بانکهای استرالیا در سالهای اخیر محدودیتهایی بر پرداختها به برخی صرافیها اعمال کردهاند، بهدلیل نگرانیهای مرتبط با کلاهبرداری.
شرکتهای مجاز با استانداردهای قویتر در زمینه حاکمیت و نگهداری داراییها، میتوانند این نگرانیها را کاهش دهند، دسترسی به شبکههای پرداخت داخلی را تسهیل کرده و وابستگی به حسابهای خارج از کشور را کاهش دهند.
همچنین، جابهجایی جریانهای سرمایهگذاری ممکن است تغییر یابد. در سال ۲۰۲۴، ETFهای بیتکوین در استرالیا راهاندازی شدند؛ صادرکنندگانی مانند وانوک (VanEck)، دیجیتالایکس (DigitalX) و مونوشروم (Monochrome) در بورس استرالیا (ASX) و Cboe فعالیت میکنند.
با تثبیت استانداردهای نگهداری داراییهای رمزارزی بر پایه مجوز AFSL، تقاضای خردهفروشی و مشاوره ممکن است بیشتر به سمت صندوقهای قابل معامله در بورس و مراکز مجاز سوق پیدا کند، نه پلتفرمهای خارج از کشور.
براساس نظرسنجیهای شاخص رمزارز «ایندپندنت ریزرو»، در سال ۲۰۲۵ حدود ۳۱ درصد از بزرگسالان استرالیا دارایی رمزارزی داشته یا در گذشته داشتهاند که نسبت به حدود ۲۸-۲۹ درصد در سال قبل افزایش یافته است.
برای این گروه، تدابیر امنیتی قویتر، سازوکارهای شکایت و استانداردهای نگهداری آزمودهشده میتواند از ضررهای احتمالی در زمان شکست جلوگیری کند. در عین حال، هزینههای انطباق ممکن است باعث افزایش هزینهها، محدودیت در فهرستبندی توکنها و سختگیری بیشتر بر محصولات سودمحور شود.
عامل کلیدی در این روند، زمانبندی اجرای مقررات است. مشورتها تا ۲۴ اکتبر ادامه دارد و در صورت تصویب نهایی لایحه با تغییرات محدود، انتظار میرود در سال ۲۰۲۶، مرحله انتقال مجوزها آغاز شده و تاثیرات ملموس در دسترسی بانکی، تنوع محصولات رمزارزی و میزان فعالیت بازارهای داخلی و خارجی مشاهده شود.
منبع: کریپتو.نیوز